15 July, 2018

ARLOJI (Siri 79)

Aku dan Jam  (Bahagian 8)

Kegunaan Minyak Zippo
Zippo merupakan sebuah syarikat pemetik api tersohor di seluruh dunia. Lighters buatan mereka dihasilkan daripada metal terkenal dengan bunyi click dan windproof. Company ini berpangkalan di USA.


Selain daripada memproduksi pemetik api, Zippo turut mengeluarkan barangan berkaitan dan aksesori lain termasuk Zippo fluid. Minyak ini adalah bahan api berupa cecair yang digunakan untuk produk lighters mereka.



Namun begitu, minyak Zippo sebenarnya baik untuk membersihkan cermin jam dinding di rumah kita. Cermin jam yang kusam serta kotor akan menjadi bersih kembali.


Apa yang anda perlukan hanya sehelai tuala kecil dan minyak ini. Prosesnya cukup mudah iaitu lapkan cermin jam yang dikehendaki dengan tuala yang dibasahkan dengan fluid sehingga cuci. InsyaAllah sebarang kotoran termasuk yang bergetah hilamg selepas itu.

Inilah kaedah yang saya praktikkan untuk diri sendiri. Pada pemerhatian saya terdapat juga pekerja kedai jam yang berbuat sedemikian. Cuma, lakukan dengan berhati-hati dan apabila berasa diperlukan sahaja.

Nasihat saya, jika anda tidak yakin dengan cara ini jangan sesekali melakukannya. Anda mungkin mempunyai teknik yang lebih baik daripada apa yang saya ceritakan. Article ditulis sekadar perkongsian pengalaman.

*Info
Jenama Zippo ada mengeluarkan jam tangan. 

No comments:

Post a Comment