15 March, 2017

ARLOJI (51)

Aku dan Jam (Bahagian 4)

Gelaran kepada Jam
Pada pengamatan saya, kebanyakan jam tangan popular dan mempunyai ramai peminat akan mendapat gelaran yang tertentu. Gelaran atau panggilan ini ada yang diberikan oleh pihak pengilang (termasuk pengedar) dan ada juga daripada para penggemarnya. Saya melihat perkara ini terjadi kerana beberapa sebab. Antaranya ialah :
  1. Nombor model jam sukar disebut dan diingati.
  2. Rupa bentuk jam hampir atau menyerupai apa yang digelarkan.
  3. Kaitan jam dengan sesuatu seperti filem dan sebagainya.
Secara rambang, saya mendapati model-model daripada Seiko adalah yang paling banyak menerima kesannya. Selain jenama Seiko, saya juga akan bicarakan tentang gelaran untuk produk Orient dan Casio.

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut sila lihat jadual di bawah.


Maklumat yang diberikan sekadar contoh sahaja. Sebenarnya, banyak lagi gelaran terhadap model dan jenama jam yang tidak saya sebutkan pada ruangan ini.

No comments:

Post a Comment