05 November, 2014

ARLOJI (Siri 1)

Pengenalan tentang jam

Jam amat penting dalam kehidupan manusia. Selain untuk menentukan waktu, jam juga digunakan sebagai aksesori, simbol status dan pelaburan. Saya mencintai jam kerana beberapa sebab. Antaranya ialah  keperluan, hobi, bahan, reka bentuk dan teknologi  yang digunakan, kesenian pada sesebuah jam dan sebagai aset. Namun begitu, tidak semua jam yang dipaparkan dalam artikel siri ARLOJI ini kepunyaan sendiri.

Sebagai peminat horologi, saya mengagumi semua jenis jam (jam tangan, jam saku, jam loceng, jam dinding) tanpa mengira sama ada jam itu tulen  ataupun tiruan. Apa yang penting jam itu mampu mengukur waktu. Melalui  siri ini, saya akan kongsikan sedikit pengetahuan yang diperolehi daripada pemerhatian, pembacaan, pengalaman sendiri dan orang yang terdekat.

Struktur asas jam tangan

Secara umumnya, jam tangan terdiri daripada dua bahagian iaitu jam dan tali. Kebiasaannya, kita tidak mengambil peduli tentang jam yang dipakai. Kita hanya memilih jam yang "cantik" sahaja tanpa mengambil kira perkara lain yang terdapat pada jam tersebut.

Di sini, saya ingin kongsikan serba sedikit anatomi asas seutas jam tangan.


Terdapat pelbagai tali jam di pasaran. Kepelbagaian ini dapat dilihat dari segi warna, saiz, rupa bentuk dan bahan yang digunakan. Saya mengklasifikasikan tali jam kepada lima iaitu:
  1. Logam (bracelet) - stainless steel (solid/tidak solid), titanium
  2. Plastik/Getah (rubber strap) - resin, silikon, carbon fibre
  3. Kulit (leather strap) - biasa, tahan lasak
  4. Kanvas - nylon, zulu, nato
  5. Ceramic.

No comments:

Post a Comment